Hollister Incorporated, aktuellt uttalande relaterat till COVID-19 & Leveranser Läs mer

Du mår bra av goda gärningar

Lägg in omtänksamhet i din dagliga att göra-lista


Hitta lyckan i vardagen.

Trots att vi vet att det kan hjälpa dig just nu att vara isolerad kanske du ändå känner emotionell press, eller en jobbig känsla av att inte ha kontroll. Sådana här tider kan få oss att börja uppskatta rutiner och inse hur jobbigt det kan vara att inte ha de dagliga små delmålen.

Rutiner är en vän
Framför allt är rutiner en nyckel till att dagligen må bra. Detta innefattar att stiga upp i rimlig tid, klä på sig, äta ordentligt, träna lite och ha en realistisk plan för dagen.

Du mår bra av goda gärningar mot andra
Förutom dina rutiner kan ögonblick av kontakt och omtänksamhet pigga upp dig. Här är några idéer:

Låt personer veta att du tänker på dem
Skicka ett kort eller ring en granne och fråga hur det är. Skriv ett tacksamhetsbrev till arbetare som håller vardagen igång. Alla vill bli tackade eller uppmärksammade och du mår bra av att ge.

Hitta nya sätt att få kontakt med andra
Lär någon ung släkting att laga mat med videosamtal och delta i en virtuell middag. Testa att spela alfapet, backgammon eller schack på nätet med någon på andra sidan jordklotet. Ha lättsamma samtal och försök skratta mycket.

Odla något
Plantera ett frö och ta hand om sådden. Till och med en låda i köksfönstret eller inomhuskryddor kan vara skönt för själen. Och vara en nyttig ingrediens till middagen!

 


Dessa självvårdstips får du av Sue Lennon, en respekterad sjuksköterska, terapeut, utbildare och coach med nästan tre decenniers erfarenhet från onkologivård, t.ex. urologi och stomivård. Hon brinner för kommunikationen vård/patient och försöker sätta sig in i "hur det är att vara sjuk" för att kunna ge holistisk vård och framträder ofta på internationella workshops och konferenser.